Cahaya Fajar Di Ufuk Timur


(Waktu Fajar Di Puncak Bukit Tursina)


Alhamdulillah segala puji-pujian bagi Allah tuhan yang telah member kurnia kepada hamba-hambaNya, selawat dan salam keatas junjungan besar Muhammad SAW yang telah membawa risalah islam serta keluarganya,sahabatnya serta para tabi’ tabiin.

Rasanya sudah lama blog Habib An-Najjar tidak d kemaskini sehingga bersarang dibuatnya. Mohon maaf ana pada sahabat-sahabat jika ternanti-nanti serta tertunggu-tunggu apakah entery terbaru ana. Sebenarnya sedar ataupun tidak saban pagi kita akan terlihat suatu cahaya yang tidak pernah merungut dan tidak pernah sesaat pun lewat utk memberi cahaya kepada bumi ini. Sahabat-sahabat, pagi ini setelah selesai solat subuh berbekalkan doa yang d pinta kpd Allah pencipta ana rasakan bagaikan diri ini berada didalam kelahiran baru yang baru mengenal apa itu Cahaya Fajar Di Ufuk Timur. Hati tenang sekali,bila kali ini melangkah ke jendela untuk melihat suatu cahaya yang setiap hari masuk dilubang-lubang jendela menerangi bilik dan rumah ana, rumah assyafie. Mungkin selama ini diri tidak perasan akan kehadiranya , hadirnya memberi muhasabah pada diri, hadirnya memberi nafas baru dalam diri.

Pagi ini baru terfikir, rupa-rupanya cahaya yang muncul itu memberi kekuatan kpd golongan bapa yang ingin mencari sesuap nasi utk keluarganya, rupanya cahaya fajar yang muncul itu memberi kekuatan kpd makhluk lain utk bekerja mencari rezeki. Dilihat dalam kecerahan fajar itu ada sekumpulan burung yang tebang kesuatu tempat utk mencari makan. Ya Allah bertapa hebatnya kekuasaanMu dalam menghubungkan hubungan sesama makhluk. Ya Allah syukur hambaMu pada kurnia Mu ini. Tiba-tiba mulut ini terucap, seakan-akan ianya bergerak sendiri. Namun itulah kenyataannya, kenapa kita tak pernah merasa sesuatu dari nikmat yang Allah berikan kpd kita, sedangkan nikmat ini mula dari kita buka mata lagi.

Ya Allah malunya diri ini pada cahaya fajar yang mengakhiri waktu subuh, jika cahaya ini boleh menepati masanya utk keluar tapi kita manusia tidak boleh nak menepati masa malah sering melewatinya, apa taknya, saban pagi kita sering kedengaran suara ayam yang merdu yang tidak pernah penat mengejutkan kita mengingati Allah di iring pula suara lunak muazzin yang tak pernah jemu mengajak kita merapatkan diri kpd Sang Pencipta. Allahu Akhbar!!! Tp renunglah diri kita bagaimana???? Adakah kokokkan ayam dam laungan azan menyedarkan kita… marilah kita fikir sejenak.. sebab itulah ana katakana cahaya fajar cahaya muhasabah krn waktu itu tiada siapa, sunyi sepi d tambah pula kicauan burung yang terbang dan angin yang menyentuh muka menyebabkan diri ini merenung…. Sahabat-sahabat macam mana?? Apa yang mungkin sahabat-sahabat fikirkan???

Bersambung lah nanti…… maaf lupa isi la pulak nk masukkan apa lagi…. Nanti klu ingat ana sambung hihihihi

Di kesempatan ini ana ingin mengucapkan SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN buat sahabat-sahabat Mesir yang akan menduduki Imtihan tak lama lagi… Mudah-mudahan kita semua najah… amin.. doa-doa kat ana sama k…

Dan ana ingin ucapkan takziah pada keluarga ibu saudara ana HJH ZABEDAH BT HJ AHMAD yang telah kembali kerahmatullah pada hari jumaat 7hb lepas. Moga rohnya d cucuri rahmat… amin… AL-FATIHAH

0 Comments:

Post a Comment



 
 
 

Followers