salam, selamat berpuasa saya ucapkan, alhamdulillah ramadhan telah bersama dengan kita selama 6 hari. adakah ramadhan yang telah di temui kali ini membawa suatu infak kepada kita atau pun tidak ataupun sama macam ramadhan yang lepas???? ini persoalan yang sering kali di soal oleh tok guru ana Al-Fadhil Ustaz Khairuddin Bin Saad. emmmm maka ana sering kali mengajak mari kita sama-sama muhasabah diri kita ini untuk menentukan kedudukan kita pada ramadhan. kan muhasabah ini suatu pendekatan untuk menilai diri ini. tok guru ana selalu kata puasa itu perisai, puasa itu madrasah untuk diri dan puasa itu adalah dugaan dan cobaan. klu tok guru ana kata posa ni bukan hanya posa perut jaaaaa tp posa semua bak kata imam al-ghazali puasa itu ada tiga pertama puasa perut,kedua puasa anggota dan yang ketiga puasa hati. (ai... bukan kah takrif puasa hanya menahan diri dari lapar dan dahaga serta perkara-perkara yang membatalkannya dari terbit fajar hingga terbenam matahari beserta dengan niat).. emmm betoi laa takrif tu tapi jangan kita lupa nabi suruh kita puasa cari bersama pahala bukan sahaja posa untuk jaga diri supaya tidak batal posa itu. contohnya kita tengok orang zaman sekarang bila di tanya posa atau tidak??? jawabnya posa.. kami posa tiap-tiap tahun. posa pulak penuh tuuuu... ini lah jawapan mereka. posa tp.... kita lihat aurat sudah kecundang, pergaulan bebas sekali, percakapan entah apa-apa yang di keluarkan. emmm itu laaa zaman sekarang posa hanya lapar umpama sabda nabi mafhumnya ramai orang berpuasa tp hanya puasa lapar dan letih... ish3 teruk laaa zaman sekarang, x da langsung hormat pada agama emmm x tahu laaaaa... apa la nk jadi.. macam ada orang kata laa apa kejadahnya semua ini.... hahaahaha... emmmm bukan ana nk kata kat orang zaman la ni tp memang pun... lagi kata lagi dia buat bukan kurang... emm sedihnya lihat umat zaman niiii... ok laaa.. ana pun malas nk tulis dah klu ana tulis lagi sahih ana kata lagi banyak... buat dosa ana jaaaaa. k.. slamat menunaikan ibadah puasa n selamat berubah. والله أعلم wassalam.

orang tanya kenapa????

Assalamualaikum.. pertamanya marilah kita panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana dengan limpah kurnia yang di berikan kita dapat menghirup udara pada hari ini dengan nikmat Islam dan kesihatan. Alhamdulillah. pada ari ini ana tergerak hati ana ini untuk menulis satu jawapan selepas banyak kawan-kawan ana sendiri sering kali menanyakan kenapa ana tidak menulis blog umpama orang lain, ada banyak cerita ,peristiwa, hukum hakam, ayat Al-Quran, ada hadis, cerita tentang fekah, tentang sirah dan sebagainya...Kenapa??????

Jawapannya dari hati ana sendiri belum masanya lagi. sebabnya ana tak la sehebat malah tak setanding sepertimana sahaba-sahabat kita yang lain. ana hanya mampu menulis apa yang terlintas di fikiran ana sahaja. lagi pun, ana lebih suka menulis secara begini, namun tunggu saja masanya akan ana tulis umpama mereka. satu lagi yang ana paling bimbang apabila tersilap mengeluarkan fakta biar pun ia adalah fakta yang remeh namun fakta kita tidak boleh mengubahnya umpama fakta tentang bilangan negeri, contohnya orang tidak tahu berapa banyak negeri yang ada di Mesir lalu ana menulis negeri di Mesir ada 5. ini bleh menyebabkan kesalahan fakta walaupun ianya tidak penting bg sesetengah pihak tapi ia adalah fakta.

Ana rasa mungkin ada yang akan kata klu kita x cuba macam mana kita nak tahu kesilapan kita. Ya.. memang betui tp seeloknya kita kaji sebetulnya dan yang paling penting kita kaji kebenarannya dulu takut ia terpesong. jangan kita jadi orang yang cepat menghukum. mungkin kita ada rujukan umpama kitab dan kita ada orang yang lebih arif tapi dalam keadaan ana yang begini tambahan pula baru sahaja nak mendalami ilmu bahasa arab ana takut kitab kata lain ana tulis lain. orang yang arif kata lain ana tulis lain. ini bleh menyebabkan orang yang tidak bersalah menaggungnya.

Ana lebih suka klu orang yang nk tanya ana pasai hukum ka, pasai sirah ka, pasai apa-apa pun datang berjumpa ana malah kita bleh berkongsi maklumat itu. kan itu lebih baik dari kita mengeluarkan sesuatu ikut suka kita. klu ana salah bleh terus tegur. tp klu ana tulis salah dlm blog macam-macam jadinya.. ana rasa sahabat-sahabat faham maksud ana.

Apa-apa pun insyaAllah ana akan tulis jiga benda yang sahabat-sahabat lain tulis tapi tunguu akan kemunculannya InsyaAllah. doa-doakanlah ana ni yeee... maaf la klu tulisan ana ni x faham sahabat-sahabat. macam ana sebut klu nk tanya apa-apa jumpa lah ana terus atau tel ana jika ana mampu jawab ana akan jawab, klu ana x mampu ana akan rujuk kepada orang lain dan kita bleh berbincang berkaitan apa yang hendak di tanya. Hubungi ana : 0116764320 atau 0193902159 atau ym ana syuwari_89@yahoo.com.
bg sahabat-sahabat yang mampu menulis teruskan usaha ini dan jangan berhenti di pertengahan jalan. kongsilah ilmu bersama-sama kami,k. slamat maju jaya, selamat berusaha dan selamat dalam kehidupan ini dan di sana kelak. والله أعلم maaf jika ada kesalahan. wassalam.

Alhamdulillah, yang wajib diucapkan bagi kita umat islam yang berada di Malaysia dan juga perantau Malaysia apabila sekali lagi Allah mengurniakan kemenangan kepada Parti Islam khasnya kemenangan rakyat di Pmtg Pasir (N11). Alhamdulillah kemenangan ini adalah kemenangan didalam bulan yang mulia Ramadhan Al-Mubarak yang mana sering kita terdengar ramadahan adalah bulan kemenangan bagi kita umat islam dengan kemenangan itu di sambut pada bulan syawal al-mubarak. kini umat islam di berikan suatu kemenangan yang tak akan dapat dilupakan apabila kebangkitan rakyat Pmtg Pasir yang bekerja keras menolak anasir yang cuba menjatuhkan parti yang mewakili mereka sejak 1999 malah sudah menjadi tradisi di kawasan mereka. Walaupun orangnya berganti, rupanya tidak serupa, perangainya tidak serupa tetapi yang serupa bagi pemimpin ini adalah ingin menobatkan Islam di muka bumi Allah ini. itulah suatu faktor yang penting yang wajib kita pertahankan kerusi N11. Alhamdulillah kemenangan milik kita... Tahniah kepada Ustaz Mohd Salleh Man yang berjaya mengekalkan kerusi yang ditinggalkan oleh Allahyarham Dato' Hamdan Abd Rahman. Tahniah,syabas dan terima kasih kepada pengundi Pmtg Pasir kerana bekerja dan memenagkan calon kita. serta jutaan terima kasih kepada petugas dan penyokong yang bekerja keras memenagkan calon kita. harapan saya jalankan amanah yang diberikan oleh Allah ini dengan sebenar-benarnya. dan sekali lagi terima kasih kepada semua yang terlibat dalam memenagkan parti Islam. wassalam..

Ramadhan di Perantauan

Alhamdulillah sedar atau tidak Ramadhan 1430H telah menemui kita tapi berbeza dari tahun-tahun yang lepas apa x nya klu tahun lepas makan sahur dan buka posa ngan keluarga tapi kali ni dengan kawan. dah la tu jaun pulak dengan keluarga.. ish3 sedihnya... tp apa bleh buat itu adalah suatu madrasah juga untuk melihat sejauhmana ketabahan kita dalam menghadapi hidup ini.. ia la mana x terasa klu dulu pagi terdengar suara yang merdu sering mengejutkan untuk sahur di hening pagi.. kini kena ala bagun sendiri klu x bangun alamatnya x makan laaa hahahah. klu dulu makanan buka posa nak apa bg tahu ja mesti ada punya tambahan sebelum berangkat jauh masa ramadhan 1429H dulu. kini mau x mau paling banyak pun lauk 2 mata ja. hahaha tu la dulu belagak sekarang rasakan klu dulu x da lauk ni mengamuk satu kampung lani rasa macam mana. hahahaah yang mengamuk 2 bukan ana laaa ana tulis jaa hahaahaha.. emmm sekarang macammana posa tanpa keluarga tentu ada rasa macam-macam. nk menangis la nk blik umah la nk macam-macam laaa pendek kata nk semua laaaa. tp x pa ana nk bg tahu sebenarnya jauh dari keluarga bukan beerti tiada apa-apa kan ana selalu sebuat ada hikmahnya. contohnya perantauan ini mengajar erti berdikari jika dulu semuanya mak yang buat kini semuanya, masak, basuh, kemas umah semaunya laaa kita kena buat sendiri. bukan kah itu mengajar erti kepayahan ibu kita selama belasan tahun memasak, membasuh dan sebagainya tak kan setahun kita dah mengeluh, ish3 kureng laaa. emmm apa-apa pun belajar la cikit-cikit lama-lama bleh laaaa. yang lelaki tak pa la esok nak ada bini tp klu yang perempuan paham-paham la nooo. tapi bukan makna lelaki klu da bini semuanya suruh dia buat itu salah laa... emmm panjang la pulak. ok. Sebenarnya dulu kita pernah dengar ramadhan adalah madrasah bagi diri kita. walau dimana kita ada pun ramadhan tetap akan menemui kita untuk mengajar diri kita terutama sifat sabar. Sabar dari segala-galanya sabar akan kelazatan makanan di waktu siang, sabar dengan anggota dan sabar dari segala-galanya laaa... klu ana tulis sabar saja mau nya dua hari hahahaah.. erti kata sabar itu perlu dipupuk dari ramadhan dan di teruskan sesudah ramadhan. bukan itu sahaja ramadhan juga mengajar kita erti kesamarataan kita dengan manusiaa aayang lain contohnya jika dulu sebelum ramadhan kita makan ada saudara-saudara kita yang seakidah dengan kita yang x bleh makan tapi ramaadhan datang bawa kesamarataan, kita x bleh makan saudara kita pun x bleh makan juga, bila kita buka posa saudara kita pun buka posa cumanya mungkin beza dari segi hidangan tapi ala kulihal semuanya bersatu membuka puasa apabila kalimah Allahu Akbar berkumandang. ada yang buka dengan makanan yang lazat dan ada yang buka dengan sedegup air.. eh kenapa ana tulis pasai ramadhan pulak??? kan tajuk tu ramadhan di perantauan??? ia laa apa x nya ana tergerak hati ni nak tulis cerita ni sbbnya dari perantauan ana, ana lihat saudara kita yang makannya sedikit, x seperti kita.. sebab itu ana ingin sekali mengajak sahabat-sahabat ambiklah peluang ini untuk merantau melihat sendiri saudara-saudara kita, dan jangan kita gunakan perantauan ini untuk seronok-seronok di bumi milik orang ini.... apa-apa pun salam Ramadhan dari ana yang hina ini Mohd Syuwari Bin ishak...

Alhamdulillah tanggal 15hb ogos 2009 Badan Kebajikan Pelajar Pulau Pinang Mesir telah melakarkan satu sejarah yang cukup penting di dalam satu organisasi kepimpinan dengan diadakan Mesyuarat agung tahunan kali ke 32.emmm bak kata pepatah yang pergi akan diganti,yang ada kena teruskan perjuangan orang yang telah tiada.. begitu laaa lumrah dunia tp ad hikmahnya... yang ana nk cerita di sini baru-baru ni ana juga dalah salah seorang yang bertanding dalam jawatan AJKT 09/010 yang baru ni tp kalah.... hahahaah... emmm apa bleh buat x da rezeki...tp x pa sbbnya ana ni rasa kurang layak lagi n ana juga ambik nasihat dari ibu ayah jgn pegang lagi la jawatan tunggu dulu tp klu dapat nk buat camna itu amanah... mungkin ini juga doa ibu ayah ana... alhamdulillah itu la suatu takdir... namun apa pun ana x kisah menang ka kalah ka x pa.... bagi ana menang adalah suatu amanah dan kalah juga adalah suatu amanah... apa taknya klu kita menang itu adalah amanah kita yang diberikan Allah sbbnya kita jadi pemimpim kita kena jaga kebajikan ahli, kena jaga kemaslahatan ahli dan kena jaga semua dr semua sudut laaa... x bleh terabai walaupun cikit sbbnya akan di persoal esok di suatu masa kelak... jadi yang menag kena ingat laaa... jangan seronok sangat jadi pemimpin kena ingat banyak tanggungjawab.... bukan ana nk bg takut tp nk bg suatu kata semangat... emmm tp bg yang kalah macam ana ni bukan beerti x akan ada amanah kan nabi pernah bersabda yang bermaksud "setiap kamu adalah pemimpin dan kaumu bertanggungjawab diatas kepimpinan kamu." ha.. itukan suatu peringatan kepada kita... emmm panjang pulak... hahahaah biasa la seronok membebel hahahhaha. ingat suatu organisasi x akan lengkap klu x ada ahlinya yang membantu, menolong dan sebagainya... x kiralaaa dia kalah ka, dia x masuk bertanding ka, dia tetap adalah orang yang mengukuhkan organisasi itu contohnya siapa yang bg kuatkan lagi negara klu bukan rakyat... ini beerti klu kalah pun kita tetap ada kerja.. kerja kita dalam membantu pemimpin kita... bukannya kita hnya tahu pangkah calon kita saja tp kita kena la tahu juga bekerja bersama-sama mereka bg menaikkan imej sesuatu organisasi.. bantulah mereka dalam apa jua keadaan jangan cuba mengkritik lagi klu bleh cuba perbaiki dulu.. dan yang jd pemimpin pulak kena laa bg tahu rakyat klu ada masalah jangan la dok berselindung dan yang paling penting kena terima kritikan apa pun x kira kritikan itu nremeh atau pun kritikan itu besar sekali pun..... jangan cepat terasa... hahahah.. emmm syoknya mengata tp itu lah rialitinya kta kena terima laaaa... suka ka, x suka ka, kena terima jugak.. hahahaahah... ingat yang kalah kena kerja yang menag pun lagi kena kerja dan yang penting ahli juga kena kerja.. sama-sama la kerja.... dan akhir daripada ana slamat bekerja semuanya... x lupa juga segulung tahniah kepada sahabat yang berjaya dalam merebut jawatan AJKT BKPPPM 09/010 dan selamat menunaikan amanah dengan lebih berkesan. Amin... ana Syuwari.... I FOR ALL... ingat tema ana ni...والله أعلم salam

salam kejayaan

dikesempatan ini ana ingin ucapkan tahniah kepada yang berjaya dan yang kurang berjaya dalam imtihan ni... ingat lah yang berjaya maupun yang kurang bernasib baik ni ada satu hikmah n ada dugaan yang bakal di kecapi... namun itu semua adalah rahsia takdir daripada Allah.... emmmm apa-apa pun yang berjaya ana ingatkan kejayaan itu adalah satu ujian yang akan lebih mencabar daripada sekarang.. namun itulah hakikatnya menjadi seorang yang berjaya.. namun begitu janganlah kita lupa kepada sahabat-sahabat kita yang kurang senasib dengan kita... mungkin yang mereka ini lebih hebat dari kita... mungkin sekarang mereka bawa 6,7,8,9 dan mungkin lebih madah tapi itu bukan penghalang buat mereka untuk terus mengkaji dan menuntut ilmu di bumi ardul kinanah ini.. ana rasa silap klu ada orang katakan hilang semangat sesudah natijah keluar tambahan pula gagal... namun itu bukan suatu faktor nya.... yang penting sahabat-sahabat yang berjaya perlulah bersama dengan mereka agar mereka x terasing... ye la sudah berlain tahun mereka masih tahun satu yang lain sudah tahun dua... x kan di sebabkan perbezaan tahun terus di lupakannya... emmm ini x perlu berlaku.... fikir-fikirkanlah....

tangguh

untuk pengetahun sahabat-sahabat ana akan menagguh dahulu daripada menulis blog ini atas sebab yang tertentu..... ana akan menulis smula sebelum ramadhan yang akan datang insyaAllah doa2kan lah ana diberikan semangat untuk menulis..... salam kemaafan dari pada ana.... InsyaAllah ana akan perkemaskinikannya semula....

;;
 
 
 

Followers