Segaknya anak sapa ni (jadi pengerusi daaaa hahaha)

Salam aidilfitri buat semua tetamu blog ana.. ari ni ana nk cerita suasana malam gema aidilfiri ana kat umah penang di kaherah mesir... syok ooo.... hahaha.. tengok ana sudah laaa... sapa yang jadi pengerusi.... hihihhihi



Riuh rendah buat sate daaaa...
Ha ni laaaa menu special kami sate ayam daaa... prehhhh sedap gilerrrrrr... time kasih la semua yang menyediakan makanan2 utk malam 2...














Bakar sate laaaaa
Ni la suasana paling riuh sekali.... bakar sate sampai seribu cucuk... hahahah.. ana bukan bakar pun... kacau ja banyak.... tugas ana petang 2 bakar jugak tp bakar arang da......















Tetamu yang hadir pada malam 2


Gandingan ana pada malam 2


Tanggal 24hb sept menjadi sutu tarikh keramat bagi aku apabila panggilan junior telah terlupus dari rumah penang apabila sahabat2 yang baru telah memulakan pelayaran di bumi ambia' ini. telah menjadi suatu lumrah bumi kinanah ini akan menerima mahasiswa/wi baru dari tanah air Malaysia. Dalam suasana kegembiraan warga penang menyambut kedatangan Ustaz2 dan Ustazah yang baru teringat ana masa dulu baru menjejak kaki ke bumi kinanah ini.. macam2 ada pikiran ni.. ana rasa macam 2 juga lah sahabat yang baru.. apa2 pun selamat menempuh hidup di bumi kinanah ini.. ingat lah setiap sesuatu ada baiknya......


kiri Us Azwadi kanan Syuwari

Semalam menjadi tarikh keramat bagi kami yang berada di rumah penang (14 Sept 2009) apabila pulangnya seorang yang sentiasa menceriakan rumah kami bak kata pepatah " klu dia ada bergegar umah penang" tapi kini hanya tinggal kenangan dan hanya tinggal ingatan sahaja.
Semalam tepat jam 12 tngah malam berangkatlah seorang ustaz yang bernama azwadi abd rahman. Kami di sini hnya mengiringi beliau di depan pintu umah penang dengan akhiri dengan salam perpisahan dan ucapan gurauan daripada us azwadi. selama hampir sepuluh tahun beliau berada di bumi ardhu kinanah ini. kini beliau kena la tempuh pula apa yang akan terjadi di tanah air tercinta. Namun bgnya mungkin mudah sebab beliau ana rasa seorang yang kuat untuk menempuhnya. jadi kita yang ada di sini haruslah menguatkan diri untuk menempuh ari yang mendatang. tambahan lagi la kepada sahabat-sahabat yang ingin pulang ke tanah air.
Apa-apa pun selamat la Us Azwadi yang berada di Mesia dan selamat menempuh segala-galanya.. and bila nk kawin bg tau la... mana la tau kot-kot kami bleh p... ingat umur tu bukannya muda dah...... hahahahah.. k. salam.

Walimah umah Penang

Pasangan pengantin Us Sazali(hijau) ngan Us Hafiz(unggu)

Maaf la atas kelewatan ana mengucapkan selamat pengantin baru kepada kedua-dua mempelai yang selamat diijab kabulkan sblum ramadhan al-mubarak. cantik beseri la pasangan pengantin ni.. senyum sampai ke telinga.. ada pengubat di hati... haahah.. sahabat-sahabat tunggu pa lagi.. yang mampu 2 truskan lah usaha untuk menjejak kaki ke alam rumah tangga... ana tengok depa ni perhhhhhh seronok gileeeeee.... hahahaahaha. apa-apa pun selamat bahagia selama-lamanya....

ha... ni ana nk cite apa yang ana buat masa ari kenduri 2... maaf la lambat cite... sebabnya baru pandai masukkan gambar... apa-apa pun terima ja la. hahaha.


Ni la suasana malam kenduri riuh-rendah dibuatnya... selepas peperangan dengan ammu arab daa
hahah... malam 2 ada pak cik arab naik marah da sbb dia kata kami bising.. ish3 teruk beroi la pak cik ni... klu orang arab buat kenduri 2 bising satu mesir dengar... kiranya dia marah sampai baling botoi kaca laaa.ish3 klu kena tu pecah kepalaa laaaa.

ana sapa la 2 rajinnya.... ha ini la bahagian aku (memasak)
Alhamdulillah la... belajar cikit-cikit kan pa nanti nak kena masak sendiri da... hahahha.... bukan pandai masak pun kacau ja.. hahahaha.. ha.. yang cekak pinggang 2 us jaafar... tukang masak kita dari mesia da...


menyibuk kat tempat DJ da
apa lagi.. klu ana bleh cakap 2 pakai payah nak berhenti.. nasib baik laaaa ari 2 kenduri klu x habis laaaa.....

Apa-apa pun Selamat Pengantin baru


Kenangan














ni la puak-puak kami yang p ain sakhunah....




















Kenangan di ain sakhunah... baru baru ni sblum pose... syok habis.. hahahaha

Ada apa dengan......

Assalamualaikum. dulu kini dan selamanya marilah kita merafakkan kesyukuran kepada Allah SWT yang senentiasa melimpahkan rahmat dan nikmat yang tidak terputus-putus sejak dulu hingga kini. Alhamdulillah ari ini 17 ramadhan yang mana ari yang cukup menjadi sejarah dalam sejarah terbesar islam iaitu hari permulaan wahyu yang diturunkan kepada nabi SAW sejurus nabi SAW diangkat menjadi Rasul kepada Allah untuk membawa pembaharuan kepada ummatnya dan kepada hamba Allah SWT. dari kebatilan kepada kebenaran, daripada kejahilan yang menyebabkan penyembahan selain tuhan yang maha pencipta kepada kebenaran penyembahan tuhan pencipta sekalian alam.
Mulanya perintah iqra' yang cukup penting dalam kehidupan, mulanya perintah iqra' yang membawa suatu pembaharuan di dunia ini dengan mengubah orang yang mempersekutukan Allah kepadsa orang yang mengabdikan diri kepada Allah. Maka amat pentinglah bg kita mengenang sejarah yang cukup besar yang memang sudah termaktub di dalam kitab-kitab sejarah yang tidak akan boleh diubah faktanya selama-lamanya.
Iqra', sutu suruhan yang memulakan kehidupan Muhammad SAW sebagai rasul kepada Allah dan memulakan suatu tugas yang besar mengajak manusia mengabdikan diri kepada Allah.. betapa besarnya pengorbanan insan yang bernama Muhammad bin Abdullah. inilah pentingnya kita sebagai umatnya mengetahui sejarah yang cukup besar yang berlaku di dalam Islam.
Jika hari ini sering kita menyebut nuzul al-quran.... tahukah kita apa itu nuzul al-quran???? mungkin akan terjawab dari mulut kita nuzul al-quran ialah penurunan al-quran... ya betoi nuzul al-quran ialah penurunan al-quran tp apa yang tersirat di dalam nuzul al-quran???? apa??? apa??? yang ni ana biarkan soalan tanpa jawapan... biarlah sahabat-sahabat sendiri yang mencari dan menilai apa yang tersirat di dalamnya...
Sahabat pembaca yang saya kasihi,
Hari ini nuzul al-quran semakin dilupakan... mungkin klu ana kata begini ada orang yang akan kata ish3 mana da kami ingat laaa.. kan nuzul 17 ramadhan.. ya.. mungkin yang akan kata begitu orang-orang yang tahu tentang agama... tp sahabat-sahabat kita yang sudah berada dikancah gejala sosial yang umurnya masih muda yang tenaganya masih kuat jika ditanya apa itu nuzul???? pasti soalan itu kembali semula kepada kita ataupun soalan hanya tinggal soalan.... inilah yang ana cukup bimbang dalam dunia sekarang yang semakin canggih dengan peredaran zaman. yang semakin hari-semakin melupakan sejarah yang cukup besar di dalam Islam....
Nuzul al-quran, sedap kita mendengarnya, sayup kita menghayatinya tapi kurang enak jika sejarah yang cukup tersemat ini dilupkan begitu sahaja.. Ya Allah Selamatkan HambaMu ini dari melupakan sejarah yang cukup besar ini... Sejarah yang menamatkan kehitaman jahiliah, sejarah yang menutup kebatilan jahiliah ini.
Sahabat pembaca sekalian,
Oleh itu, ana rasa perjuangan kita tidak akan habis selagi mana saudara-saudara kita tidak memahami sejarah dengan sebenar-benarnya...
Sekian dari ana والله أعلم wassalam.

;;
 
 
 

Followers