Nur Kasih VS Ketika Cinta Bertasbih



VS



Alhamdulillah, dapat di panjatkan kepada Allah yang sentiasa memberi kurniaNya, serta selawat dan salam kepada junjungan kita Muhammad SAW. Hari ini ana terfikir sesuatu yang menyebabkan jari jemari ini bermain diatas kekunci huruf-huruf yang ada di hadapan komputer, klu nak tahu baca la sampai ke punghujungnya.hahhhahahahaha.

Pada penghujung bulan sebelas yang lalu kita telah menyaksikan kesudahan cerita yang boleh dianggap Islamik laaa jugak iaitu cerita NUR KASIH, yang dibintangi oleh beberapa artis tanah air yang ana rasa Berjaya membawa wakta yang telah diberikan. Apa yang menghairankan ana kita sanggup menunggu dari minggu ke minggu untuk menonton cerita yang tidak pernah dipaparkan di kaca tv, namun setiap hari jumaat ia akan ditayangkan sehinggakan ada yang tidak mahu kemana.hahahah. tidak apa laa, itu yang berlaku di Malaysia tapi yang berlaku Mesir pun tak kurang hebabtnya sehingga sanggup download dan sanggup menunggu dari episod ke episod…

Tak apa laaa… semua itu hanyalah hiburan kita, emmm ana pun salah seorangnya,hahahahh, tidak lepas ana menontonnya bukan apa mula-mula tak mau tengok tapi bila dah tengok nak tahu jugak apa yang akan berlaku selepas itu, tu yang sanggup menunggu, tapi apa yang dapat? Bagi ana boleh la serba cikit daripada cerita tu:

1)Bagaimana seorang ayah yang ingin mendidik anaknya agar Berjaya di dunia dan akhirat

2)Pengorbanan seorang isteri (hajjah) yang sanggup menjaga suaminya yang sakit dan sanggup melayan karenah anaknya

3)Pengorbanan seorang abang yang tidak mahu adiknya menjadi magsa dan tidak mahu adiknya terus hanyut di dalam arus kehidupan

4)Ketabahan dan kesabaran seorang isteri (nur ) yang menunggu suaminya walaupun suaminya tidak mahukan kepadanya. Tapi akhirnya membawa kebahagian kepadanya.

5)Ketaatan seorang anak (nur) yang menerima suruhan ayahnya agar ia dikawinkan walaupun ia hendak melanjutkan pelajaran, dan keakuran anak (aidil) yang terpaksa menerima pilihannya untuk adiknya.

6)Naluri seorang isteri yang mengatakan suami tercinta masih hidup, dan ia sanggup menunggu bertahun-bertahun

7)Kesanggupan seorang isteri (alia) yang sanggup dimadukan kerana tidak mahu nur dalam kesedihan dan ibu mertuanya kehilangan nur.

8)Secara ikhlasnya ia memberi motivasi buat orang yang sudah dan akan berumahtangga.

Cukup laaa.. ana bagi tentang NUR KASIH, klu ada lagi sahabat-sahabat tambah laaaa.


Penantian satu kesabaran

Satu lagi cerita yang sedang kita nanti-nantikan adalah sambungan KETIKA CINTA BERTASBIH 2 yang sudah pun ditayangkan di pawagam, tapi di Mesir ni tak dak g.emmm. sedihnya.. ada tu ada la tapi yang cetak rompak, mana best tengok. Mungkin semua sahabat ternanti-nantikan sambungan cerita dari karya HABIBURRAHMAN yang pernah kita baca karyanya AYAT-AYAT CINTA. Mungkin dalam satu atau dua minggu lagi cerita ini akan sibuk di download oleh sahabat-sahabat dan mungkin ana salah seorangnya hahah. Bukan apa kita hendak tahu apakah kesudahannya, adakah seperti dalam fikiran sahabat atau sebaliknya, namun yang sudah menghayati Novel Ketika Cinta Bertasbih sudah pasti apakah penghujungnya.

Bagi ana cerita ini nampak ke islamiknya, kita lihat bagaimana pergaulan mereka yang ada batasannya. Tapi apa yang kita dapat? Mungkin pada ana:

1)Ketabahan seorang mahasiswa (kairul azam) yang bertungkus lumus dalam pelajarannya dan dalam masa yang sama mencari kewangan untuk dirinya dan keluarga

2)Perasaan tidak pernah jemu dalam menuntut ilmu oleh mahasiswa/wi (furqan/anna) di bumi kinanah ini.

3)Kecekalan adik dan ibu yang sanggup menunggu anaknya(kairul azam) yang menuntut ilmu d Mesir 9 tahun

4)Peringatan kepada kita apabila membawa masuk arab ke dalam rumah (buat sahabat di mesir)

5)Kasih dan kerinduan seorang adik kepada abangnya yang tidak pernah putus menulis surat.

6)Keterbukaan seorang calon suami (furqan) yang mendengar hujah yang di lemparkan oleh calon isteri(anna)

Dan banyak lagi la yang sahabat-sahabat dapat, klu nak tahu apa kesudahannya tontonilah sambungannya.

Klu nak tahu dengan lebih lanjut tentang cerita NUR KASIH dan KETIKA CINTA BERTASBIH tontonlah… tapi jangan lupa tonton-tonton jugak STUDY JANGAN LUPA… ok lah, selamat semuanya.

Wassalam….

1 Comment:

  1. aslin said...
    cita nur kasih mmg best...
    tp xska bla adam bt xtw ja kt katrina...
    x adil...

Post a Comment



 
 
 

Followers