Permata Yang Di Cari 3

Gambar hanya Hiasan semata2

Alhamdulillah, syukur atas nikmat yang diberikan oleh Allah SWT yang tidak terbalas dan tidak ternilai ini. Rasanya dalam keseronokan kita sekarang yang hari demi hari, bulan demi bulan yang kita kecapi ini rupa2nya ada suatu nikmat yang cukup tidak ternilai iaitu Ilmu yang di kurniakan oleh Allah SWT. Dalam kedinginan dengan cuacanya ditiup angin laut terasa ingin mengalirkan air mata ini bila mengenangkan ilmu yang di tuntut selama hampir dua tahun ini di bumi Ambia' ini bukan umpama sahabat2 yang lain. Kadang2 terasa cemburu di hati bila melihat rakan2 sanggup menghabiskan masa malah duit untuk berulang alik menuntut ilmu dan adakalanya dari Dumyat hingga ke Kaherah yang mengambil masa 4 jam perjalanannya namun itu bukanlah halangannya buat mereka. Tahniah ana ucapkan kepada mereka yang menyerahkan diri untuk mencari Ilmu.

Hari ini terasa diri ini kosong tanpa ilmu, bila ada sahabat2 datang bertanya sedangkan benda yang ditanya pernahku belajar di kuliah namun itulah hakikatnya. Masa itu baruku terasa masa cuti tidak dimanafaatkan seperti orang lain, masa cuti di habiskan dengan sia-sia. Dalam kekecewaan diri ini terasa bagaikan aku tidak mengendahkan PERMATA yang di cari selama ini. Mungkin sesekali sebelum tidur kita akan teringan semula niat pertama kita datang menjejakkan kaki ke bumi Anbia' ini adalah mencari suatu permata yang tidak ternilai jika dibandingkan dengan wang yang berjuta. Mungkin juga kita sering teringat sebelum lelapkan mata esok adalah hari untuk aku mencari ilmu tp bila datang esok rupa2nya esok itu bukan digunakan untuk mencari ilmu namun esok digunakan untuk bersuka ria. Sampai bila kita nak berangan-angan esok pasti tiba.....

Persoalannya sekarang, cukupkah Ilmu kita untuk menghadapi mehnah masyarakat yang belum kita ketahui? Cukupkah Ilmu kita kalau hanya mengharapkan baca buku sahaja? Dan cukupkah ilmu kita kalau hanya makan tidur kemudian berjalan? ini persoalan yang memerlukan jawapan.. Jadi ana tinggalkan jawapan untuk soalan2 ini bg sahabat2 menjawabnya...

Jika kita mengimbau semula payah perik ulama'2 kita menuntut ilmu pasti kita akan kagum, umpamanya Imam as-Syafie Rahimahullah yang meninggalkan kampung halaman untu menuntut ilmu di perantauan, berjalan beliau dari satu bandar ke satu bandar sehingga menjadi ulama' yang d segani hingga kini. Bagaimana pernah beliau menuntut ilmu d Mesir selama 11 tahun dalam bidang Bahasa. Adakah kita sudah alim umpama imam as-Syafie yang hanya menuntut 4 tahun? Mungkin sahabat2 akan lebih mengetahui cerita perjalanan imam as-Syafie dalam menempuh ranjau dan duri d dalam mencari satu mutiara PERMATA yang cukup bernilai.

Kalau ilmu boleh dapat dengan angan2 pasti tidak ada orang jahil, itulah satu ungkapan yang seringkali kita dengar, kalaulah ilmu ini kita berangan saja boleh dapat pasti semuanya akan meerintah dunia. tapi sebenarnya Allah SWT taburkan ilmu di atas muka bumi ini adalah untuk melihat siapa daripada hambaNya yang berusaha mencari taburan ilmu di atas muka bumi ini. Memang tidak habis jika kita mencari taburan itu kerana terlalu banyak dan mungkin belum habis kita mengutipnya kita sudah bertemu dengan Allah. Jadi sebelum ajal menjemut sebelum masih ada masa kita carilah permata sebanyak2nya agar ianya berguna di kemudian hari dan ingat nabi kita pernah berpesan bila matinya seseorang anak adam maka terputuslah semua amalan melainkan 3 perkara: pertama ilmu yang kita tuntut di muka bumi, kedua doa anak yang soleh dan yang ketiga sedekah jariah yang dilakukan semasa hidup.

Oleh itu selagi ada daya, selagi ada kemampuan kita untuk menuntut ilmu kita carilah PERMATA ini jangan biarkan ianya berlalu begitu sahaja..orang kata hendak seribu daya klu x hendak seribu dalih. Moga2 mendapat sedikit manfaat dari apa yang ingin disampaikan penulis. Biarpun sedikit namun mungkin faedahnya banyak, InsyaAllah. Harap maaf jika ada tersinggung bila membaca coretan ini.

Ya Allah jadikan kami ini dari kalangan orang yang menuntut ilmu, dan jadikan kami orang yang beramalkan ilmu yang kami dapat.... Amin Ya Robb..

0 Comments:

Post a Comment




 
 
 

Followers