Mulakannya..


ramai anak murid yang perlu d asuh dan d didik

(Sebahagian Pelajar Sek Agama Daris)

Alhamdulillah dapat ku panjatkan kepada Allah tuhan yang layak di sembah dan tiada Tuhan lain yang layak disembah melainkanNya... Dalam suasana imtihan yang bakal menjelang tidak lama lagi, banyak lah kelas-kelas totorial dan study group sedang rancak. Begitulah, keadaannya yang ada di bumi Dumyat ini, ada yang sibuk dengan study sampai tidur pun lewat malam,ada yang sibuk dengan kelas totorial sampai pening kepala… hahahaha. Semuanya mengharapkan kejayaan yang cemerlang..

Hari ini,dan sabtu lepas aku d beri kesempatan membaca kitab Arud Wa Qafiyah kepada sahabat-sahabat luqah tahun satu.Pening kepala jugak di buatnya membaca kitab tu, mana taknya dah lama tinggal lagi pula ana ni orang usuluddin, mana la tahu, tiba2 ja tahun ni ken abaca buku kat sahabat2 luqah, mula2 tu menggelabah la jugak tp pas 2 biasa ja. Hahahahah..

Emmm, apa yang lawaknya, pada kali pertama kelas tu mula, kami buat la cikit taaruf, pakat kenai la, ada yang dari Kedah, Perak, Pahang, Kelantan, mai ja time ana cite pasai diri jadinya ana pun cite laaaa.. tp ana lupa bg tahu dia orang kata ana ni kuliah usul, jadinya semua ingat ana ni kuliah luqah, hahahaha. Pas 2 ana pun mula la baca kitab, macam ana selalu laaaa dalam keadaan mereka masih ingat ana ni kuliah luqah. Ana pun syarah la kat depa, satu tajuk ke satu tajuk, satu bab ke satu bab, tapi ana syarah secara perlahan-lahan takut depa tak paham, ye la mana kena Penang ngan Kelantan dan Pahang. Lagi pun ana ni klu cakap setiap perkataan mesti keluaq bahasa kedah punya, tu yang ana takut depa paham kot lain.

Hampir dua jam juga la ana syarah kat depa, emmm lima minit lagi nak habis ana pun bg tahu yang ana ni bukannya pandai sangat sebabnya bukan bidang ana lagipun ana bidang usuluddin, jadinya depa semua tercengang, macam nampak hantu, ye la mana tak nya, usul ajar luqah. Pas 2 apa lagi ketawa la depa.

Apa2 pun mudah2an paham la apa yang ana baca, kan pa ana ni takut laaa, klu2 depa x paham. Masa 2 baru la ana ingat kat cikgu kita dulu yang mengajar sedaya mungkin untuk memahamkan pelajar2nya, ada yang cuba buat fomular sendiri, ada yang cuba buat nota dan ada yang buat peta minda. Jadinya ari ni ana cite kat sahabat2 tentang ni bukan apa, sahabat2 cubala mengajar kitab2 kuliah agar sahabat2 tidak kekok bila blik esok… mulalah dari sekarang, jangan tunggu lagi….

0 Comments:

Post a Comment




 
 
 

Followers